A részecskeszűrő szinte minden modern dízelmotornál fel van szerelve, és felelős az ezen motorok által előállított szilárd részecskék eltávolításáért. A kipufogócsőben található meg, és az összes szilárd anyagot vissza kell tartania.
Miután a részecskeszűrő teljesen eltelítődik a részecskékből, feladata az égetés, ezáltal csökkentve a szennyező emisszió szintjét. Ezt a folyamatot regenerációnak, illetve részecskeszűrő tisztításnak nevezzük.
Minden járműben van részecskeszűrő?
Nem található meg minden dízel autóban, bár az új modellekben mindig, mivel ezáltal megfelelnek az Európai Unió szennyezés ellenes előírásainak. Hogyha az autónk 2006 előtti, akkor valószínűleg nem található benne részecskeszűrő, és ebben az esetben nem kötelező telepíteni. Persze, hogyha biztosítani akarjuk a szabványokat, akkor a műhelyek a segítségükre lehetnek. Azonban a 2006 utáni autókban mindig van részecskeszűrő.
Hogyan vesszük észre a hibát?
Azt fogjuk észrevenni, hogy a motor hibajelző lámpája, a műszerfalon kigyullad, a motor pedig meghibásodhat. Ezenkívül a műszaki vizsgán sem fog átmenni, a javítása 300.000 Ft feletti összeg is lehet, így látható, hogy sokkal jobban megéri még időben megrendelni a részecskeszűrő tisztítást, mivel óriási összegeket spórolhatunk így.
Mit tegyünk a részecskeszűrő jobb működésért?
Mindig vegyük figyelembe a karbantartást. Kövessük a gyártó által megadott tervet, különös figyelmet fordítva a motor típusára. A részecskeszűrővel rendelkező modellekben általában alacsony szénhidrogén olajat használnak, amit úgy állítanak elő, hogy ellenálljon az olajban található szennyeződéseknek azáltal, hogy több üzemanyagot injektál be, mint amennyire szükség van, amikor a kipufogógáz hőmérsékletét meg kell növelni a regeneráció végrehajtásához. Ez az olaj néha 10.000 Ft-tal többe kerül, mint egy átlagos olaj.
Kerüljük a rövid kirándulásokat. Ezekben a motor nem éri el az ideális üzemanyag hőmérsékletet, a részecskeszűrő könnyebben telítődik meg, és a motornak gyakran regenerációs ciklust kell elindítani.
Ha folyton a városban használjuk az autót, akkor a részecskeszűrőn sok szilárd részecske fog felhalmozódni, mivel a kipufogógáz alacsony hőmérsékleten működik. A motort ilyenkor gyakran kényszerítik az aktív regeneráció elvégzésére. Ez azt jelenti, hogy 800 kilométerenként haladjunk az autópályán 3000 fordulatszámmal legalább 15 percig.
De az igazán biztos és hatékony megoldás, ha elküldik a részecskeszűrőt tisztításra hozzánk a Fischer részecskeszűrő tisztítóba!